سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)58 ساله شد

دهنا/سارا چشم براه-همزمان با پنجاهوهشتمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در اقدامی راهبردی، مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) موفق شد با انجام تعمیرات اساسی و نصب سامانه تصفیه آب توازن بر روی یک نفتکش غولپیکر، گامی بزرگ در مسیر بومیسازی فناوریهای دریایی و حفظ جریان صادرات نفت کشور بردارد.
این پروژه که یکی از الزامات جدید دریانوردی کشتی ها می باشد بهصورت کامل اجرا شده، نمادی از توان مهندسی داخلی و اقتدار صنعتی ایران در حوزه تعمیرات سنگین دریایی به شمار میرود.
یک فروند نفتکش غولپیکر با ابعاد ٢۴٨ متر طول، ۴٣ متر عرض، ١٩،٨ متر ارتفاع و ظرفیت 148/99 تن (DWT) پس از انجام تعمیرات اساسی در حوض خشک ایزوایکو، با موفقیت به ناوگان عملیاتی بازگشت.
داریوش دست یافته مدیر پروژه تعمیرات این شناور با اشاره به عملیات های انجام شده افزود: این پروژه، با اجرای مجموعهای از فعالیتهای مهندسی، مکانیکی و زیستمحیطی، بهعنوان یکی از بزرگترین و پیشرفتهترین تعمیرات سالهای اخیر شناخته میشود و در جریان این عملیات، فعالیتهای گستردهای به شرح زیر انجام شد:
عملیات فنی و ساختاری:
• تعویض ۶۶۱۹ متر طول لوله در بخشهای مختلف سیستمهای کشتی
• تعویض ۱۶,۷۷۳ کیلوگرم ورق فولادی در بدنه و دکها
• نصب ۸۵,۱۹۴ کیلوگرم تجهیزات اوتفیتینگ شامل قطعات سازهای و جانبی
• سندبلاست ۱۷,۵۵۷ متر مربع از بدنه کشتی
• وت بلاست ۱۱,۲۴۶ متر مربع از سطوح داخلی
• رنگ آمیزی بدنه و دک
• بازسازی قسمتهایی از دکوراسیون داخلی
بازسازی تجهیزات حیاتی:
• اورهال موتور اصلی کشتی
• اورهال سیستم رانش
• اورهال سیستم سکان
• بازسازی و تعمیر کامل 8 دستگاه وینچ
• بازسازی و تعمیر کامل 4 دستگاه جرثقیل
• اورهال الکتروموتورها ، پمپ ها
• اورهال بویلر و ولوها
• نصب سیستم تصفیه آب توازن (Ballast Water Treatment System – BWTS):
از مهمترین بخشهای این پروژه، نصب و راهاندازی کامل سیستم تصفیه آب توازن مطابق با الزامات سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و با همکاری یک شرکت مشاور بود.
این اقدام، بهعنوان اولین اجرای کامل این سیستم در کشور، گامی بلند در جهت رعایت استانداردهای زیستمحیطی و افزایش توان فنی صنعت کشتیسازی و تعمیرات دریایی ایران محسوب میشود.
مهندس سعید جعفری مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو در خصوص ابعاد راهبردی این پروژه و نقش ایزوایکو در بومیسازی دانش فنی گفت: نصب این سامانه تنها یک اقدام فنی نبود، بلکه گامی حیاتی برای حفظ جریان پایدار صادرات نفت ایران بود. مطابق کنوانسیون بینالمللی مدیریت آب بالاست (BWM) که از شهریور ۱۴۰۳ لازمالاجراست، کشتیهایی که فاقد سیستم تصفیه آب بالاست باشند، امکان پهلوگیری در بسیاری از بنادر بینالمللی را نخواهند داشت. این مسأله میتوانست صادرات نفت کشور را با اختلال جدی مواجه کند.
مدیرعامل ایزوایکو ادامه داد: اجرای کامل این پروژه سنگین، بهویژه بر روی یکی از بزرگترین نفتکشهای فعال منطقه، نشاندهنده تسلط فنی و ظرفیت بالای ایزوایکو در حوزه تعمیرات اساسی کشتیهای غولپیکر است. ما موفق شدیم با بهرهگیری از توان مهندسی داخلی، نهتنها تمامی مراحل تعمیر و نوسازی را در زمان مقرر انجام دهیم، بلکه نصب سیستم BWMS را نیز بهصورت کامل اجرا کنیم؛ سیستمی که نبود آن میتواند زنجیره صادرات نفت کشور را مختل سازد.
سعید جعفری افزود: ایزوایکو امروز به نقطهای از بلوغ فنی رسیده که میتواند خدماتی در تراز جهانی به ناوگان ملی و بینالمللی ارائه دهد. بومیسازی فناوریهای پیچیدهای مانند سامانه مدیریت آب بالاست، نشانهای روشن از این توانمندی است. این پروژه تنها آغاز راه است؛ ما مسیر توسعه دانش و تکنولوژی دریایی را با قدرت ادامه خواهیم داد.
اجرای موفقیتآمیز این عملیات، نشانهای از توانمندی داخلی در تعمیر، بهروزرسانی و تجهیز شناورهای سنگین مطابق با استانداردهای بینالمللی است و نقطه عطفی در توسعه صنعت دریایی کشور محسوب میشود.
مدیرعامل ایزوایکو در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شرایط حساس کشور، تصریح کرد: ایزوایکو همچون گذشته، در خط مقدم خدمترسانی به صنعت دریایی کشور قرار دارد و با تمام توان، پروژههای کلان و راهبردی را پیش میبرد. ما در این مجموعه، خود را موظف میدانیم که حتی در دشوارترین شرایط، پشتیبان صنعت حملونقل دریایی کشور باشیم و نگذاریم این بخش حیاتی با وقفه یا آسیب مواجه شود. استمرار فعالیتهای تعمیراتی، نوسازی و نصب فناوریهای روزآمد بر روی ناوگان ملی، گواهی است بر تعهد ایزوایکو به حفظ جریان پایدار صادرات و پشتیبانی کامل از اقتصاد دریامحور کشور.
علی عزیزی (مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو) با تأکید بر ضرورت تطبیق زیرساختهای ناوگان ملی با الزامات جدید زیستمحیطی بینالمللی، اظهار داشت که اجرای کامل سیستم تصفیه آب توازن بر روی این نفتکش غولپیکر، نمادی از عبور صنعت کشتیسازی کشور به مرحلهای پیشرفتهتر از توانمندیهای داخلی است. وی خاطرنشان کرد که استفاده از ظرفیتهای مهندسی، طراحی دقیق سهبعدی و مدیریت هماهنگ پروژه از مراحل اولیه تا راهاندازی نهایی، نشاندهنده رشد بلوغ مهندسی و اجرای صنعتی بومی در کشور است.
عزیزی در ادامه افزود: این پروژه، افزون بر ارتقاء قابلیت رقابت جهانی در حوزه تعمیرات دریایی، نقطهی آغازین برای توسعه فناوریهای نوین زیستمحیطی در کشور محسوب میشود و گامی تعیینکننده در جهت ارتقاء توان فنی کشور در اجرای استانداردهای جدید بینالمللی محسوب میشود.
مدیرگروه شناورهای بزرگ ایزوایکو با اشاره به فرآیند پیچیده اجرای این پروژه، اظهار داشت: استقرار این سامانه تخصصی بر روی نفتکش مورد نظر، مستلزم برنامهریزی دقیق، استفاده از ابزارهای پیشرفته طراحی و نظارت مرحلهای در تمام طول پروژه بود و تداوم چنین پروژههایی میتواند ایران را در موقعیت صادرکننده خدمات پیشرفته در حوزه تعمیرات سنگین دریایی قرار دهد.
گفتنی است،در ابتدای نشست خبری که به مناسبت پنجاهوهشتمین سالگرد تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اصحاب رسانه استان هرمزگان، مهندس علی عزیزی مدیر گروه شناورهای بزرگ به تشریح اقدامات تخصصی صورتگرفته در حوزه تعمیرات اساسی شناورهای پهنپیکر پرداخت و با اشاره به نصب سامانه تصفیه آب توازن (Ballast Water Management System) برای نخستین بار در کشور روی کشتی با تناژ بالای ۱۰۰ هزار تن، این اقدام را نقطه عطفی در صنعت دریایی کشور دانست.
وی افزود: «اجرای این پروژه علاوه بر ارتقای استانداردهای زیستمحیطی، نقش مهمی در استمرار جریان حملونقل دریایی و تسهیل صادرات ایفا خواهد کرد.»
در ادامه این نشست سعید جعفری مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو ضمن تبریک 26 تیر ماه سالروز تأسیس ایدرو، گزارشی جامع از توانمندیها، ظرفیتها و تجهیزات موجود در ایزوایکو ارائه کرد و به تشریح پروژههای شاخص انجامشده و در دست اجرا پرداخت. وی با اشاره به موقعیت راهبردی ایزوایکو در منطقه خلیجفارس، این مجتمع را بهعنوان بازوی اجرایی توانمند صنعت دریایی کشور معرفی کرد که میتواند در حوزه ساخت، تعمیر، بهروزرسانی و تجهیز شناورها و سازههای فراساحلی نقشآفرینی مؤثری داشته باشد.
جعفری ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، متخصصین ایزوایکو با تلاش شبانهروزی، تعمیر و ساخت شناورهای نفتکش را ادامه دادند تا صادرات نفت کشور متوقف نشود و این اتحاد و همبستگی باید در جهاد تبیین برجسته شود.
مدیرعامل ایزوایکو تأکید کرد: ایزوایکو با دو حوض خشک بزرگ (۴۷۵ و ۳۷۵ متر)، ۳۰۰۰ متر دیواره اسکله و چهار سامانه بهآباندازی، توانایی طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای کوچک تا غولپیکر ۳۲۰ هزار تنی با ظرفیت حمل ۲.۵ میلیون بشکه نفت را دارد و از سال ۱۳۸۰ بهعنوان منطقه ویژه اقتصادی صنعتی فعالیت میکند.
وی در ادامه اظهار داشت: ایزوایکو ۱۲ پروژه تعمیرات سکوهای حفاری و ۴۷ پروژه تعمیرات کشتی را با موفقیت انجام داده و با وجود تحریمهای دریایی و نفتی، با تعمیر شناورهای VLCC ۳۲۰ هزار تنی و تغییر کاربری شناورهای نظامی از خروج ارز جلوگیری کرده و صادرات نفتی کشور را حفظ کرده است و حدود ۸۷ هزار تن از تجهیزات فراساحلی کشور، معادل ۴۰ درصد کل تجهیزات پارس جنوبی، در ایزوایکو ساخته یا تعمیر شده و پروژههای فاز ۱۱ و میدان نفتی فروزان در حال انجام است.
مهندس سعید جعفری: در سه ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد8 درصدی در تولیدات این شرکت بوده ایم.
جعفری اظهار داشت: به دلیل تحریمهای ظالمانه کمی حضور مشتریان خارجی را کاهش داده و ناترازی انرژی، مانند قطعی برق، فعالیتها را مختل کرده، اما ایزوایکو با مذاکره با شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی برای ساخت شناورهای کانتینربر و فرآوردهبر، به دنبال تقویت تولید داخلی است.
او تأکید کرد: ایران با ۹۷ شرکت کشتیسازی، ظرفیت اشتغال زیر ۳۰ درصد دارد که نشاندهنده هدررفت توان داخلی است. تجمیع تقاضا و سفارشهای پیوسته میتواند زمان و هزینه تولید را کاهش دهد و ایزوایکو آماده تحویل شناورها با کیفیت جهانی است.
جعفری ادامه داد: عمر متوسط ناوگان دریایی ایران بیش از ۲۰ سال است، در حالی که در جهان زیر ۱۰ سال است. شرکتهای کشتیرانی باید سفارشهای جدید خود را به ایزوایکو بسپارند تا ضمن جلوگیری از خروج ارز، تکنولوژی و مهارت ساخت به کشور منتقل شود.
وی افزود: ایزوایکو با همکاری شرکتهای چینی، کرهای و اتحادیه کشتیسازی روسیه، به دنبال انتقال تکنولوژی و ساخت مشترک شناورها است و در شناورهای کوچک و متوسط، امکان بومیسازی ۸۵ تا ۹۰ درصدی را دارد، هرچند برخی تجهیزات خاص شناورهای بزرگ به دلیل عدم صرفه اقتصادی وارد میشوند.
مدیرعامل ایزوایکو خاطرنشان کرد: در راستای شعار سال، مذاکراتی با ۶ شرکت خصوصی برای سرمایهگذاری در تولید فولاد و کابلهای دریایی در منطقه ویژه کشتیسازی در جریان است و ایزوایکو با گواهینامههای بینالمللی، شناورهای قابل استفاده در آبهای بینالمللی تولید میکند.
جعفری در پایان سخنان خود اعلام کرد: با وجود چالشهای مالی ناشی از تأخیر پرداختهای کارفرمایان، ایزوایکو با برنامه استراتژیک بلندمدت در حال بررسی واگذاری بخشی از بهرهبرداری به بخش خصوصی است و با استفاده از هوش مصنوعی در بخشهای IoT و MIS وهمکاری در پروژههای انرژی تجدیدپذیر، به دنبال کاهش تأثیر قطعی برق و تقویت نقش خود در اقتصاد دریاپایه است.
در بخش پایانی نشست، مدیرعامل ایزوایکو با حوصله و شفافیت به پرسشهای خبرنگاران پیرامون فعالیتها، چالشها و برنامههای آتی این مجموعه پاسخ داد و با اهدا گل و لوح تقدیر پیشاپیش روز خبرنگار را به خبرنگاران حاضر در جمع تبریک و از زحمات ایشان تقدیر کرد.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0